close
تبلیغات در اینترنت
بررسی انواع سیستم دیفرانسیل خودروها
loading...

دزبيست|دانستن آنچه که نمیدانیم

لذت رانندگی با کدامیک بیشتر است؟ دیفرانسیل جلو(FWD) یا عقب(RWD) یا (AWD) ؟!!! اصلا 4WD و 2WD چیست؟ چه تفاوتی با سیستم های دیفرانسل جلو(FWD) یا عقب(RWD) یا (AWD) در عملکرد خودرو وجود دارد؟ معنای کلی هر دو عبارت AWD و 4WD این است که قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو منتقل می شود و اتومبیل به حرکت در می آید. آیا تابه حال به تفاوت مکانیسم عملکرد آن ها اندیشیده اید؟ چرا در برخی از خودروها از عبارت AWD و در برخی دیگر  از عبارت 4WD استفاده می شود؟…

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
دانلود نمونه سوالات درس کار آفرینی 1 20221 arashmehdy
نحوه امتیاز بندی مدارس شاهد 0 58 bhrprn
برنامه شبیه تلگرام چیست؟ 0 82 moein1
پروژه دانشگاهی 1 145 zakaria20
جاذبه های گردشگری مشهد 0 92 rezadehghan
سوغات شهرهای ایران 5 0 97 rezadehghan
سوغات شهرهای ایران 4 0 93 rezadehghan
سوغات شهرهای ایران 3 0 85 rezadehghan
سوغات شهرهای ایران 2 0 92 rezadehghan
سوغات شهرهای ایران 1 0 123 rezadehghan
درخواست ثبت رشته دانشگاهی 1 303 shadab
بالابردن فالوور در اینستاگرام با استفاده از استوری 0 95 bhrprn
2 ترفند جالب تلگرام 0 120 7bayan
تردمیل 0 107 mohammadhajilu
فیلم آموزش محیط Sketcher از نرم افزار کتیا 0 86 alireza-res
چگونه مشتری را به سایت جذب کنیم؟ 0 159 alireza-res
آموزش اولیه فتوشاپ 3 1043 saeid1989
اشتباهات جبران نشدنی در طراحی سایت 1 229 saeid1989
میکروبلاگ چیست 0 192 fns4565
7 راه جلوگیری از انتشار محتوای بی ارزش و تکراری 0 182 fns4565
4 راز که هکرهای شبکه‌های وایرلس نمی‌خواهند شما بدانید! 0 204 fns4565
مهندسي بهداشت محیط 0 165 10111373
جزوه میکروبیولوژی 0 169 10111373
دانلود جزوه محاسبات عددی 0 155 amirthi
دانلود جزوه ریاضی ۱ و ۲ دانشگاه 0 173 amirthi
دانلود کتاب ریاضی توماس جلد دوم 0 171 amirthi
دانلود کتاب ریاضی توماس جلد اول 0 160 amirthi
دانلود جزوه حد ، مشتق و انتگرال 0 201 amirthi
دانلود جزوه لغات ضروری برای آزمون تافل 0 150 amirthi
نمونه سوالات امتحانی تاریخ تحلیلی صدر اسلام و اصول و فنون مذاکره 1 366 milad00

لذت رانندگی با کدامیک بیشتر است؟ دیفرانسیل جلو(FWD) یا عقب(RWD) یا (AWD) ؟!!!

اصلا 4WD و 2WD چیست؟ چه تفاوتی با سیستم های دیفرانسل جلو(FWD) یا عقب(RWD) یا (AWD) در عملکرد خودرو وجود دارد؟


معنای کلی هر دو عبارت AWD و 4WD این است که قدرت حاصل از موتور به چهار چرخ خودرو منتقل می شود و اتومبیل به حرکت در می آید. آیا تابه حال به تفاوت مکانیسم عملکرد آن ها اندیشیده اید؟ چرا در برخی از خودروها از عبارت AWD و در برخی دیگر  از عبارت 4WD استفاده می شود؟ اگر مفهوم هر دو کلمه یکسان است، چرا از دو عبارت متفاوت برای بیان آن ها استفاده می شود؟

در ادامه مطلب به بررسی کامل انواع سیستم های دیفرانسیل میپردازیم و با آنها آشنا میشویم...

بررسی سیستم 2WD در مقابل 4WD

در تمام خودروها نیروی موتور یا به چرخ های عقب، یا به چرخ های جلو و یا به هر چهار چرخ منتقل می شود. در اتومبیل هایی که نیرو به دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو منتقل می شود 2WD  میگویند

و در خودروهایی که نیرو به هر چهار چرخ منتقل می شود 4WD یا همان دو دیفرانسیل می گویند

و در دو نوع موقت و دائم هستند

که در نوع موقت، راننده بسته به موقعیت، توسط اهرم یا دکمه مخصوص وضعیت آن را مشخص می کند که نیرو به دو چرخ منتقل شود یا چهار چرخ.         ولی در نوع دائم توسط راننده نیست و بصورت الکترونیکی سیستم دیفرانسیل خودرو تشخیص میدهد که چه زمانی و در چه موقعیت جاده ای عملکرد دیفرانسیل را تغییر دهد و نیرو را به کدام قسمت بیشتر و یا کمتر منتقل کند...

همان طور که گفته شد در خودروهای 2WD نیرو یا به چرخ های عقب منتقل می شود یا به چرخ های جلو که به اصطلاح به آن ها دیفرانسیل عقب (RWD) و دیفرانسیل جلو (FWD) می گویند.اکثر خودروهای هاچ بک و سدان های کوچک و جمع و جور دیفرانسیل جلو می باشند و خودروهای اسپرت و سوپرخودروها دیفرانسیل عقب هستند که این موضوع به وضوح در خودروهای دهه هفتاد و هشتاد میلادی نمایان است.

 

 

بررسی سیستم 4WD و انواع آن

 به طورکلی، خودروهای دارای چهار چرخ متحرک، طبقه بندی خاصی دارند و هر یک با علامت اختصاری یا عبارت خاص خود شناخته می شوند.     باوجود یکسان بودن مفهوم عبارت های AWD و 4WD، باید گفت که خودروهای AWD و 4WD کاملاً با هم فرق دارند. در این مقاله به بررسی انواع طبقه بندی خودروهای چهار چرخ متحرک پرداخته شده است. 

 

1. مدل چهار چرخ متحرک موقت (Part Time Four Wheel Drive - 4WD)

در خودروهای مجهز به این سیستم، فقط چرخ های عقب متحرک هستند. چهار چرخ خودرو زمانی فعال می شود که راننده، این حالت را انتخاب نماید.

چنین خودروهایی، دیفرانسیل مرکزی ندارند؛ ازاین رو هنگامی که حالت چهار چرخ فعال می شود، محورهای جلو و عقب به یکدیگر قفل می شوند و گردش آن ها با سرعت یکسان است.

 

البته این موضوع در هنگام پیچیدن در سطوح با اصطکاک بالا، مشکلات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل همواره توصیه شده است که رانندگان فقط در هنگام رانندگی در مسیرهای خارج از جاده، از این تغییر حالت به حالت چهار چرخ متحرک استفاده کنند. یادآوری می شود که فعال کردن دائمی سیستم چهار چرخ متحرک، به خودرو آسیب می رساند. این سیستم در خودروهایی نظیر مدل های شاسی بلندسوزوکی ویتارا موجود است.

سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل 4 حالته گراند ویتارا همیشه برای چهار چرخ در هر وضعیت جاده ای ، چسبندگی مناسب با زمین را تضمین می نماید . تمامی تنظیم های این سیستم توسط کلیدی که در وسط کنسول تعبیه شده انجام می شود و توسط آن شما می توانید به راحتی به نسبت وضعیت و جاده ای که در آن قرار دارید حالت انتقال قدرت بین چهار چرخ خودرو را تنظیم نمایید : ( این اهرم فقط بر روی داشبورد مدل فول این خودرو وجود دارد )

 
حالت 4H جهت رانندگی عادی در خیابان ها و بزرگراه ها ، 
حالت 4H LOCK جهت جاده های برفی و گل و لای نسبتا نا هموار 
و حالت 4L LOCK جهت مسیر های خیلی سخت و صعب العبور قابل انتخاب می باشد . 
در صورت نیاز به حالت خلاص (عدم انتقال نیرو به چرخ ها و آزاد نمودن گیربکس) نیز تنها کافی است اهرم تنظیم کننده روی حالت N قرار گیرد . 

 

 

2. مدل چهار چرخ متحرک دائم (Full Time Four Wheel Drive - 4WD)

این سیستم، نوع پیشرفته تر سیستم بالایی است؛ زیرا قدرت موتور همواره در حال انتقال به چهار چرخ خودرو است. خودروهای مجهز به این سیستم، از یک دیفرانسیل مرکزی برخوردار هستند که امکان چرخش چرخ های جلو و عقب را با سرعت های متفاوت فراهم می آورد.

 

ازاین رو، استفاده از حالت چهار چرخ در جاده، آسیبی به خودرو وارد نمی کند. در این سیستم، به دلیل استفاده از دو چرخ مضاعف برای حرکت، کشش خودرو نیز بسیار افزایش یافته و کنترل آن بهتر است. این سیستم در خودروهایی نظیر رنج رور موجود است.

 

3. مدل تمام چرخ متحرک (All Wheel Drive - AWD)

عملکرد این سیستم بسیار مشابه عملکرد سیستم چهار چرخ متحرک دائم است؛ یعنی نیرو به طور دائم به چهار چرخ منتقل می شود. اما تفاوت عمده در این است که در این سیستم نیرویی که به هر چرخ منتقل می شود به طور الکترونیکی تحت کنترل است. بر خلاف سیستم قبلی که مخصوص حرکت خودرو به ویژه خودروهای شاسی بلند در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده است، این سیستم مخصوص حرکت خودروها در جاده است. مکانیسم عمل این سیستم به گونه ای است که می تواند نیروی وارد بر هر چهار چرخ را تنظیم کند. این موضوع باعث می شود تا تسلط روی کنترل خودرو در جاده به ویژه در پیچ ها افزایش یابد. این سیستم معمولاً روی خودروهای اسپرت و سوپراسپرت وجود دارد که از این میان می توان به آئودی R-8 اشاره کرد.

به طور کلی میتوان گفت :
به دودیفرانسیل هایی که به طور الکترونیکی نیروی وارد بر چهار چرخ را کنترل می کنند، AWD می گویند.

و این نوع دیفرانسیل بهترین دیفرانسیل برای یک خودروی جاده ای و کوهستانی است چرا که در همه ی شرایط جاده ای عملکرد خوبی داشته و نقصی در آن نیست...


مزایای 2WD

از این سیستم نیز در خودروهای هاچ بک، سدان ها و در کل خودروهای شهری و برخی از شاسی بلند هایی که به هدف آف رود ساخته نشده اند، استفاده می شود که به صورت دیفرانسیل عقب یا دیفرانسیل جلو هستند. مزیت سیستم 2WD این است که هزینه طراحی،ساخت و نگهداری بسیار پایین تری نسبت به4WD دارند به طوری که برای یک شاسی بلند دو دیفرانسیل باید چندین هزار دلار بیش تر نسبت به همان خودرو با سیستم 2WD بپردازید. هم چنین اتومبیل های 2WD به لطف وزن کم تر نسبت به انواع 4WD، دارای مصرف سوخت پایین تری هستند.

 

 مزایای 4WD
بزرگ ترین مزیت یک خودروی دو دیفرانسیل، افزایش چسبندگی و کشش اتومبیل در جاده های لغزنده است که بر روی برف ، یخ و یا گل و شل، احتمال گیر کردن و از حرکت ایستادن یک خودروی 4WD به مراتب کم تر از خودوی 2WD است مگر اینکه هر چهار چرخ با هم گیر کنند و از حرکت بایستند که این امر بسیار کم اتفاق می افتد، هم چنین سیستم 4WD در مسیرهای صعب العبور بسیار به کمک راننده آمده و در حالی که ممکن است فقط یک یا دو چرخ اتومبیل با سطح زمین تماس داشته باشد، کمک شایانی به عبور از مسیرهای ناهموار می کند. ناگفته نماند که در برخی از سوپرخودروهای امروزی از سیستم چهارچرخ متحرک خودکار در جهت ایجاد کشش و چسبندگی بیش تر به سطح جاده استفاده می گردد.

در نهایت باید گفت اگر واقعاً علاقمند به گشت و گذار در دامن طبیعت هستید و صرفاً به مسیرها و جاده های استاندارد و آسفالت قانع نیستید، اتومبیل 4WD برای شما انتخاب مناسبی است ولی اگر بیش تر در سطح شهر تردد دارید و مسیر بین محل کار تا منزل را هر روز می پیمایید، پس هزینه اضافی بر دوش خود تحمیل نکنید و با یک خودروی  2WD نیاز روزمره خود را تامین کنید. امیدواریم تا فرهنگ صحیح استفاده و نگهداری از خودرو در کشور ما نیز جا بی افتد تا هر شخص بسته به نیاز واقعی خود اقدام به خرید اتومبیل کند و صرفاً زیبایی ظاهری و یا به اصطلاح "کلاس" خودرو را معیار انتخاب خود قرار ندهد!

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
لطفا صبر کنید تا مطالب وبسایت بارگزاری شوند...

وإِن یَکادُ الّذینَ کَفَروا لَیُزلِقونَکَ بِأَبصرِهِم لَمّا سَمِعُوا الذِّکرَ و یَقولونَ إِنَّهُ لَمَجنونٌ و مَا هُوَ إِلاّ ذِکرٌ لِلعَلَمین...

_اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم

بنام خداوندی که داشتن او جبران همه نداشته های من است می ستایمش، چون لایق ستایش است. تبریک میگم ,امروز اولین روز از بقیه عمر شماست!

اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    پرتال دزبیست تا چه میزانی با گنجایش مطالب خود توانسته یادگیری های شما را افزایش دهد و میزان رضایت شما از این سایت چقدر است؟






    آمار سایت
  • کل مطالب : 357
  • کل نظرات : 4031
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1596
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 321
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 796
  • بازدید ماه : 3,174
  • بازدید سال : 23,145
  • بازدید کلی : 2,077,434
  • کدهای اختصاصی